בדיוק במקום שעליו אנחנו מניחים את הראש מדי לילה, באזור הכי לח וחיוני לשינה עריבה וטובה נמצאות בלוטות הלימפה. בלוטות אלו מתנפחות במצבים של דלקתיות באזורים וגורמות לתחושות אי נעימות. מה היא דרך ההתמודדות הטובה ביותר במקרים אלו לאחר שביצעתם ניקוב חורים באוזניים? כמה מילים ממומחים.

בלוטות מאחורי האוזן

קצת על בלוטות הלימפה

בלוטות הלימפה המסטואידיות (המכונות גם רטרואוריקולריות או בלוטות אוריקולריות אחוריות) הן בלוטות לימפה הממוקמות מתחת לשריר האוזן האחורי, על שריר הסטרנוקלידומסטואידוס. הבלוטות מתמשכות מהחלק האחורי של אונת הרקה, מהחלק העליון של משטח הגולגולת ומאחורי תעלת האוזן.

גורמים אפשריים לבלוטות מאחורי האוזן

• בעיות בעור – אקנה

אקנה – מצב שכיח בעור העלול לגרום להיווצרות גושים מאחורי האוזן. נקבוביות העור נסתמות מחלב ונוצרת שכבה המכונה קומדון. פצעונים מודלקים יכולים להתפתח להיות ציסטות אקנה לא נעימות למראה ולמגע. במקרה כזה יש לפנות לרופא עור.

• ציסטות בעור

ציסטות יכולות להופיע בכל מקום בעור, בין השאר גם מאחורי האוזן. ציסטה היא למעשה שקית מלאה בנוזלים היוצרת אזור מורם, מעין “כיפה” על העור שלעיתים מלווה בנקודה שחורה בחלקה העליון.
הם יכולים להסתובב בחופשיות ואינם קבועים במקום. על רופא לבדוק כל גוש עור שלא ניתן להזיז אותו מצד לצד. ציסטות מסוג נוסף הן ציסטות חלב המכילות חומר שמן ופחות נפוצות.
• ליפומות

ליפומה הינה גוש לא מזיק, לא סרטני ולא מתפשט. אם היא רכה למגע ולא כואבת, רוב הסיכויים שמדובר בליפומה. הליפומות עשויות להופיע במספר מקומות מוגבל ונדיר למצוא אנשים הסובלים ממספר ליפומות במספר אזורים שונים.

• בלוטות לימפה נפוחות
בלוטות לימפה מוגדלות יכולות ליצור גם הן גושים מאחורי האוזן. אזורים אלו הם חלקים במערכת החיסון המנקזים ומסננים רקמות ויכולים להתנפח כאשר הם נחשפים לחומר זר. בלוטות לימפה נפוחות יכולות להיווצר כתוצאה מחשיפה לזיהום ויכולות במרבית המקרים להיעלם ללא טיפול. עם זאת, רצוי לראות רופא על מנת לוודא כי לא מדובר בתופעה אחרת.

• זיהומים שונים
הגוף מגיב להתפתחות זיהומים שונים באמצעות שליחת תאי דם לבנים לאזור הפגוע וזאת במטרה להילחם באזורים הפולשניים. תאי הדם הלבנים יכולים להוביל להצטברות נוזלים ונפיחויות באזור ובהמשך לדלקת. לרוב, זיהומים אלו נפוצים יותר בקרב ילדים אבל ניתן למצוא אותם גם בקרב מבוגרים.

מתי צריך לראות רופא?

בכל מקרה בו הנפיחות נמשכת מעבר לשבועיים, רצוי לגשת לרופא על מנת לקבל חוות דעת מקצועית ולטפל בבלוטות מאחורי האוזן כדי למנוע נזק המשכי.
כאשר הנפיחויות נמשכות מעבר לשבועיים, עלולים להיגרם נזקים מסובכים יותר ולהביא לצורך בניתוח. על מנת להימנע מסיבוכים רפואיים אפשריים, אפשר ורצוי להתייעץ עם גורם מוסמך באמצעות הטלפון אבל הדרך הטובה ביותר למניעת בלוטות מאחורי האוזן וסיבוכים מורכבים יותר היא באמצעות פנייה ישירה אל רופא ועריכת בדיקות מקיפות.