איך להתמודד עם זמזומים באוזניים?

זמזום באוזניים, או טינטון, הוא מצב בו האדם שומע צליל מתמשך באוזניו בעוד שבחוץ הצליל לא קיים. מדובר במצב די נפוץ אשר יכול להיגרם ממגוון גורמים, החל מחשיפה לרעש חזק, דרך ליקוי שמיעה תלוי גיל ועד נטילת תרופות מסוימות. איך מתמודדים עם זמזומים באוזניים? אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שלפניכם.

זמזומים באוזניים

ממה נגרמים צפצופים באוזניים?

אחת הסיבות הפחות ידועות והנדירות  לטינטון היא פעולת ניקוב חורים באוזניים ולאחר שעושים עגיל ראשון. כאשר עושים חורים באוזניים, האקדח או המחט יוצרים חור קטן בתנוך האוזן. זה יכול לגרום להפרעה בזרימת הדם ונוזל הלימפה באוזן, מה שעלול לגרום לקולות צלצול או זמזום.

יש לציין כי מדובר, במקרים מאוד מאוד חריגים ונדירים

בעוד הצלצול באוזניים הנגרם על ידי פירסינג באוזן הוא בדרך כלל זמני ויעבור מעצמו תוך מספר ימים, הוא עלול להיות סיבה לדאגה אם הוא נמשך או הופך להיות חמור יותר. במקרים מסוימים, זה עשוי להוות סימן למצב מתמשך כגון זיהום או פציעה.

גורם נוסף לזמזומים באוזניים הוא נזק הנגרם לאוזן הפנימית. כל פגיעה במסלול השמיעה בתוך האוזן או במבנה האנטומי שלה עלולה לשחרר אותות חשמליים רבים באוזן הגורמים לצפצופים.

כמו-כן, מחלות כרוניות באוזן, מחלות ויראליות, פציעות פתאומיות, מחלות עצבים או לחץ דם גבוה.

מה חשוב לדעת על זמזום באוזן?

אנשים רבים, ליתר דיוק כ-15% מהאוכלוסייה, סובלים מצפצופים באוזניים, לסירוגן או לצמיתות. קיים סיכוי משמעותי כי הצפצוף יעלם בתוך שבועות ספורים או שמתרגלים לחיות במחיצתו.

יחד עם זאת כדאי לדעת כי קיימים אפיקי טיפול שונים בהם אפשר לנקוט אם התופעה הופכת לכרונית ומתחילה להפריע לאיכות החיים.

כדאי לדעת כי טינטון יכול הופיע בשתי האוזניים או רק באוזן אחת או כרעשים כלליים בראש שהאדם מתקשה להגדיר את המיקום המדויק שלהם.

זמזומים באוזניים נחשבים לרעש סובייקטיבי שאינו קשור לרעשים מבחוץ אך כמו כל רעש רקע בתחילה הם נחווים כטורדניים ובהמשך מסתגלים אליהם, מפתחים עמידות לרעש ומפסיקים להבחין בקיומם של זמזומים באוזניים.

אולם יש מטופלים שגופם לא מסתגל לטינטון והמטרד הולך וגובר שעד שהוא מגיע למצב שהוא פוגע באיכות החיים, בשינה, ביכולת להתרכז, גורם לחרדות ואף לחולשה כללית. הסימפטומים הללו מגבירים את התופעה ואת עוצמת הטינטון כך שנוצר מעגל מטריד בשגרת החיים שלא נפסק.

דרכי התמודדות עם טינטון

אז איך מתמודדים עם זמזומים באוזניים? ראשית מומלץ להימנע מרעש חזק מדי. אם מתעתדים לבקר במקומות רועשים במיוחד עם ווליום גבוה, מומלץ להגיע עם אטמי אוזניים. בנוסף, כדאי להסיח את הדעת בדברים שונים כדי לא לשים לב לצפצוף.

אפשר גם לעבוד עם קלינאי תקשורת שנותן כלים שונים להתמודדות. במקרים רבים גם הרכבת מכשירי שמיעה יכולה לסייע למטופלים שהטינטון מופיע אצלם לצד ירידה ברמת השמיעה.