אפרכסת האוזן נפוחה ואדומה: הסיבות ושיטות טיפול

האפרכסת, המכונה בדרך כלל האוזן החיצונית, היא החלק המרכזי במערכת השמיעה שלנו. לעיתים, אנשים עלולים לחוות נפיחות ואדמומיות באפרכסת, מה שיכול להיות לא נוח ומדאיג. במאמר זה נחקור את הסיבות השונות מאחורי אפרכסת נפוחה ואדומה ומה שיטות הטיפול האפשריות.

אפרכסת האוזן נפוחה

גורמים לאפרכסת נפוחה ואדומה

פציעות וזיהומים
טראומה או פגיעה באפרכסת, כגון מכות ישירות, נפילות או תאונות, וגם זיהומים חיידקיים ופטרייתיים: כל אלה עלולים להוביל לנפיחות ואדמומיות אשר יכולות לגרום לכלי הדם באזור להיקרע ולכך שאפרכסת האוזן נפוחה ואדומה.

תגובות אלרגיות
אלרגיות לחומרים מסוימים המצויים בעגילים, מוצרי שיער או תרופות מקומיות עלולות לגרום לתגובה אלרגית המכונה דרמטיטיס מגע. זה יכול לגרום לנפיחות מקומית ואדמומיות באפרכסת.

דלקת
מצבים דלקתיים כמו דרמטיטיס, פסוריאזיס או אקזמה, או הפרעות אוטואימוניות כגון זאבת או דלקת כלי דם עלולים להוביל לדלקת ויכולים לגרום לכך שאפרכסת האוזן נפוחה ואדומה.

כוויות שמש
לא כולם יודעים, אבל חשוב להגן מפני השמש גם על האזניים. חשיפה ממושכת לשמש ללא הגנה מספקת עלולה לגרום לכוויות שמש באפרכסת, מה שגורם לעור להיות אדום ומגורה ולכך שאפרכסת האוזן נפוחה ואדומה.

אז איך מטפלים אם אפרכסת האוזן נפוחה ואדומה?

טיפול עצמי ותרופות ביתיות
לרוב במידה והתופעה קלה ולא מדובר בזיהומים חמורים או דלקות, טיפול ביתי עשוי לספק הקלה. הטיפולים הביתיים כוללים בדרך כלל קומפרסים של קרח עטוף בבד, כדי להקל על הנפיחות והגירוד, ומשככי כאבים סטנדרטיים כדי להקל על הכאב.

התערבויות רפואיות
במקרים של זיהום, איש מקצוע רפואי עשוי לרשום טיפות אוזניים אנטיביוטיות או אנטי פטרייתיות כדי לטפל בגורם הבסיסי, או משחות קורטיקוסטרואידים מקומיות להפחתת הדלקת במקרים של דרמטיטיס או אקזמה.
במידה ואלה לא עוזרים ועדיין אפרכסת האוזן נפוחה ואדומה, סביר להניח שיישקל טיפול מחמיר יותר.

לסיכום

אפרכסת נפוחה ואדומה היא תופעה לא נעימה, אך היא ניתנת למניעה בעזרת שמירה על הגיינת אזניים נאותה והמנעות מפציעות וטראומות. יחד עם זאת, אם אתם בכל זאת חווים את התופעה, החדשות הטובות הן שיש מה לעשות, אבל חשוב להיות ערניים למצב ולטפל בו בהתאם בהקדם.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על: איך לטפל בכאבים באפרכסת