דלקת באוזניים – תסמינים ודרכי טיפול

זיהומים באוזניים מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים. האחד, דלקת פנימית, בחלל האוזן התיכונה. השני, דלקת אוזניים שהיא דלקת חיצונית והשלישית, אינפקציה באפרכסת או כתוצאה מזיהום בשל עגיל. על סוגיה השונים של דלקת באוזניים אתם מוזמנים לקרוא במאמר שלפניכם.

דלקת באוזניים

דלקת באוזן התיכונה – גורמים

דלקת באוזן התיכונה היא זיהום אשר מלווה בהצטברות של הפרשה בחלל האוזן התיכונה. זה יכול להיות תהליך חד-פעמי, אקוטי, או מתמשך, כרוני וההפרשה יכולה להיות מוגלתית או שקופה.

דלקת באוזן התיכונה נגרמת בשל חיידק או וירוס המתיישב בה. האוזן התיכונה היא החלק של האוזן שנמצא מאחורי עור התוף וכולל את עצמות השמע. הנטייה ללקות בדלקת באוזן התיכונה נובעת מהפרעות בתפקוד החצוצרה המחברת בין האוזן התיכונה לבין הלוע.

תסמינים של דלקת באוזן התיכונה וטיפול

התסמינים כוללים לרוב כאבים באוזניים וירידה בשמיעה. כשיש חור בעור התוף תהיה לרוב הפרשה מהאוזן. הטיפול כולל בדרך כלל מתן אנטיביוטיקה ומשככי כאבים.

דלקת אוזניים חיצונית – גורמים

זו דלקת נפוצה החל מיל 5 ומאופיינת בכאב אוזניים חזק. הדלקת מתפתחת בתעלת האוזן ולא מאחורי עור התוף, כפי שקורה בדלקת אוזניים תיכונה.

לאוזן מנגנון הגנה טבעי, השעווה וכל פגיעה בו מעלה את הסיכוי לדלקת. לדוגמא, חשיפה למים, למשל בחודשי הקיץ כשהולכים הרבה לבריכה או לים עלולה לפגוע במנגנון ההגנה הטבעי של האון, השעווה. גם ניקוי אוזניים מאסיבי במקלוני אוזניים עלול לגרום לכך, או מכשיר שמיעה.

הדלקת מתחילה לרוב עקב גירוי של העור, למשל בגלל מקלון לניקוי אוזניים או מכשיר שמיעה.על הגירוי הזה עלולים להתלבש חיידקים  ולגרום לדלקת.

תסמינים של דלקת אוזניים וטיפול

דלקת של האוזן החיצונית מלווה לרוב בכאב אוזניים, תחושה שהאוזן סתומה עקב בצקת בתעלת האוזן, ירידה בשמיעה, הפרשה, אפרכסת אדומה ולעיתים חום.

במסגרת הטיפול רופא אף-אוזן-גרון מנקה את ההפרשות שהצטברו במיוחד כשקיימת בצקת ניכרת של תעלת האוזן. נמנעים מחשיפה למים וניתן טיפול מקומי באמצעות טיפות אוזניים אנטיביוטיות.

אינפקציה באוזן – איך נמנעים

גם אם משתמשים בעגילים היפו-אלרגניים והולכים למנקב מקצועי, עדיין קיימת אפשרות שכשעושים חור באוזן, תתפתח אינפקציה. אינפקציה באוזן לאחר שעושים עגיל באוזן יכולה להתפתח גם כשמקפידים על כל כללי החיטוי.

מניעת זיהומים בחורי האוזניים מתחילה בשמירה על היגיינה נאותה. מיד לאחר פירסינג וגם שנים לאחר מכן כשכבר יש עגילים באוזניים במשך תקופה, חשוב לשמור על ניקוי המקום.

תסמינים, גורמים וטיפול של אינפקציה באוזן

האוזניים חמות, ומגרדות וסביר להניח שיהיו גם קצת אדומות ונפוחות. לעיתים דלקת בחורי העגיל מלווה בהפרשות היוצאות מחורי העגיל.

לפירסינג טרי הוא בעצם פצע פתוח שעד שהוא מתרפא לחלוטין הוא רגיש לזיהומים. מגע בעגילים בידיים מזוהמות או התנהלות לא היגיינית עלולים להחדיר חיידקים לא רצויים לחורי העגיל, שם הם נלכדים, מתרבים ויוצרים זיהום. הטיפול כולל ניקוי של המקום ובמקרה הצורך טיפול מקומי עם משחה אנטיביוטית.

לסיכום, האוזניים הן מקום רגיש וסוגים שונים של דלקת באוזניים תוקפים אותה לפעמים, לכל אחד מהם תסמינים שונים ודרכי טיפול מתאימים. בכל מקרה של דלקת או זיהום באוזניים יש להתייעץ עם רופא.