לחצים באוזניים – איך מטפלים וכיצד זה קשור לניקוב חורים

באופן טבעי האוזניים מאזנות באופן קבוע לחצים מאחורי עור התוף ומחוצה לו. כאשר יש שינויים של לחצים באוזניים בחלק החיצוני של עור התוף, זה גורם לשינויים בלחצים מאחורי עור התוף. מה הם הגורמים לכך, איך מטפלים וכיצד זה קשור לניקוב חורים באוזניים? אתם מוזמנים לקרוא במאמר שלפניכם.

לחצים באוזניים

מה זה לחץ באוזניים ואיך הוא נגרם?

השוואת לחץ לפני ומאחורי עור התוף היא בריאה. עם זאת, ייתכן ותחושת לחץ כלשהי איננה קשורה ישירות ללחץ אלא לסיבות אחרות כגון אובדן השמיעה, דלקת אוזניים, זיהום בסינוסים או ניקוב חורים באוזן.

כאשר קיימת הצרות של תעלת חצוצרת השמע אין איזון לחצים ואין אוורור תקין של חלל האוזן. הלחץ שלא משתחרר גורם לכאבים באוזניים ולתחושת מלאות ולחץ קבועה. רבים מכירים את התחושה של לחץ באוזניים בעת המראה או טיסה במטוס, בירידה תלולה עם מכונית, בצלילה ואף במעלית שעולה במהירות.

מבנה האוזניים והקשר שלו ללחץ באוזניים

לאוזניים יש מבנה המורכב משלושה חדרים אשר מופרדים זה מזה על-ידי קרומים דקים. תעלת השמע החיצונית כאשר עור התור מפריד בינה לבין האוזן התיכונה. האוזן התיכונה מופרדת מהאוזן הפנימית גם על-ידי קרום דק.

תעלת השמע החיצונית פתוחה והלחץ הקיים בה הוא הלחץ הקיים בסביבה החיצונית. באוזן התיכונה יש אוויר המגיע אליה מתעלה צרה אשר נפתחת אל חלל הלוע ומחברת למעשה בין האף, הגרון והאוזן. לתעלה זו קוראים אוסטכיוס, או תעלת השמע.

כאשר קיימים הבדלים בלחצים בין תעלת השמע החיצונית לאוזן התיכונה, עור התוף נמתח ואז מורגש לחץ באוזן. גם ירידה בשמיעה מתרחשת במידה ועור התוף מתוח כי העברת הצלילים הופכת לפחות אפקטיבית.

מה הקשר בין ניקוב חורים ללחץ באוזניים

כאשר עושים חור באוזן יש להקפיד לעשות זאת במקום סטרילי ומקצועי ביותר כדי שלא יתפתח זיהום. כאשר לא מקפידים יש סיבוכים. חורים באוזניים זה יפה ותורם למראה הכללי אך חשוב לעשותם נכון. זיהומים קשים המתרחשים בעקבות ניקוב לא סטרילי עלולים לגרום לצלקות ולכאבים.

מה קורה בעת ניקוב חורים באוזניים? החירור פוגע בשלמות הרקמות וחיידקים יכולים לחדור אליהן דרך החור ולהתרבות שם. לרוב מדובר בזיהום מקומי אך גם זיהום מקומי עלול לגרום לעיוות האזור המנוקב ולהיווצרות צלקת.

במקרים מסוימים חודרים חיידקים ממש אלימים היכולים להיכנס גם למחזור הדם, לגרום לדלקות ומורסות באוזן. מורסות הן שק מלא בנוזלים מוגלתיים הנוצרים בעקבות התרבות החיידקים. נוזלים מצרים את תעלת השמע. תעלת שמע צרה יוצרת לחצים מרובים באוזניים. במקרים כאלו הטיפול יעשה באמצעות אנטיביוטיקה.