מהם התסמינים לנוזלים באוזניים?

התופעה של נוזלים באוזניים היא תופעה נפוצה אשר עלולה לגרום לאי נוחות ואף להשפיע על השמיעה. מצב של נוזלים באוזניים שכיח בעיקר אצל ילדים אך בנסיבות מסוימות מופיע גם אצל מבוגרים. נוזלים באוזניים תסמינים יכולים להופיע בשל מגוון רחב של גורמים כגון אלרגיות, הצטננות, זיהומים בסינוסים ואף שינויים בלחץ אטמוספרי.

נוזלים באוזניים

תסמינים של נוזלים באוזניים

בין הסימפטומים של נוזלים באוזניים אפשר למנות:

  • ירידה בשמיעה
  • איבוד שיווי משקל
  • עיכוב בהתפתחות אצל ילדים
  • טינטון
  • כאבים באוזן, גירוי עז או גירוד.

מהם הגורמים לנוזלים באוזניים?

נוזלים באוזניים לא מגיעים מהבריכה או מהים כפי שנהוג לחשוב. מים החודרים לאוזן ממקור חיצוני מגיעים אליה דרך תעלת האוזן החיצונית שמתחילה באפרכסת ומסתיימת בעור התוף. עור התוף משמש כחוצץ בין האוזן החיצונית לאוזן התיכונה.

כאשר מדברים על נוזלים באוזניים מתכוונים לנוזלים באוזן התיכונה המגיעים מתוך האוזן. דרכי הנשימה בגוף מצופות בשכבת תאים העשירים בבלוטות שמפרישות נוזל וריר באופן קבוע. גם חלל האוזן התיכונה מצופה בתאים הללו ובאופן קבוע מיוצר בה נוזל. הנוזל אינו מצטבר באוזן אלא מנוקז אל האף האחורי דרך תעלה הנקראת אוסטיכאן.

מתי מצטברים נוזלים באוזניים

תאי הרירית הם כמו ברז אשר מייצר נוזלים בקצב מסוים ותעלת האוסטיכאן היא צינור הניקוז. אם יש ייצור מוגבר של נוזל והצינור המנקז פועל בקצב איטי מדי, מתמלא חלל האוזן התיכונה בנוזל. הטיפול בנוזלים באוזניים תלוי בגורם להיווצרות הבעיה והוא שיקבע את סוג הטיפול המתאים לכל מטופל.

התאמת הטיפול בנוזלים באוזניים

  • נזלת וגודש בריריות האף. מצב הנוצר בעקבות הצטננות, חשיפה לקור, אלרגיה או אוויר יבש. טיפול בנוזלים במקרה כזה יכול להיעשות עם שטיפות של מי מלח, שימוש במכשיר אדים כדי להוסיף לחות לאוויר, טיפול תרופתי להורדת הגודש באף או טיפול באלרגיה.
  • שקד שלישי – ליד תעלת האוסטיכאן קיים איבר קטן אשר שייך למערכת החיסונית ונקרא שקד שלישי. בטעות הוא נקרא לעיתים פוליפ. השקד השלישי עלול לייצר נוגדנים בעת חשיפה לגורם זר באוויר הנשאף פנימה בעת הנשימה ואז הוא מכין את המערכת החיסונית לקרב בפולש הזר. התוצאה היא הגדלה של השקד השלישי וחסימת פתח התעלה.

הטיפול בשקד שלישי מוגדל נעשה על-ידי תרופות להקטנתו או על-ידי כריתה שלו בניתוח.

  • בעת ניקוב חורים באוזניים עלולים לחדור מזהמים שונים היוצרים גירוי ונוזל דלקתי אשר עלול לחסום את תעלת הניקוז. במקרה שהנוזלים נגרמים בגלל ניקוב חורים באוזניים הטיפול שינתן הוא אנטיביוטיקה להורדת הנפיחות והדלקת.
  • לחץ באוזניים הוא תחושה של אוזן פקוקה או אטומה ואחד הגורמים לו הם נוזלים באוזניים.

לסיכום, נוזלים באוזניים תסמינים, יכולים להיגרם מסיבות שונות והטיפול בהם הוא בהתאם. בכל מקרה, כשמופיע אחד הסימפטומים שצוינו יש לפנות להתייעצות עם רופא.