התפקוד היומיומי של כולנו יכול להיתפס לא אחת כמובן מאליו, אבל די בכאב אחד קטן כדי להמחיש עד כמה הבריאות התקינה שלנו חשובה לרווחה הפיזית והנפשית. צפצופים באוזניים, תחושת צריבה מאחורי האוזן, חום באזור האוזן, פצע מאחורי האוזן, הפרשות או גירודים – כל אלו מפריעים לתפקוד השוטף ומעיבים על התחושה הכללית הטובה שלנו. במרוץ החיים רבים מאתנו נוטים לדחות את הטיפול בבעיה ובכך מביאים לבעיה גדולה יותר.
רגע לפני שרצים לרופא, המאמר הבא סוקר מספר תופעות נפוצות העלולות להתפתח באזור האוזניים ולהציק לנו בתפקוד השוטף.

טיפול בפצע מאחורי האוזן

תופעות אוזניים מוכרות

אבצס באוזן

כאבים נקודתיים או מתפשטים ונפיחות באזור האוזן החיצונית – אלו הם תסמינים המאפיינים בדרך כלל תופעה של אבצס באזניים. אבצס, או מורסה בעברית, הינו הצטברות של מוגלה באזור ספציפי, בעקבות חיידקים החודרים אל תוך שכבת העור. לעתים נדירות אבצס מתפתח גם כתוצאה מחירור חור באוזן לצורך ענידת עגילים. כדי להילחם בחיידקים, תאי דם לבנים נודדים אל המקום ומנסים למגר את התופעה. התוצאה היא התפתחות של נפיחות וכאב. הטיפול באבצס לרוב אינו מצריך הגעה לרופא שכן המוגלה מתנקזת מעצמה.

דלקת אוזניים

דלקת אוזניים, או לחילופין דלקת באוזן החיצונית, הינה מצב בו מתפתחת דלקת בתעלת האוזן. למרות שנהוג לחשוב כי תופעה זו מקושרת עם חירור חורים באוזניים לילדות או ילדים, ברוב המקרים דלקת האוזן החיצונית נגרמת כתוצאה מחשיפה לחשיפה מוגברת למים, ניקוי האוזניים במקלונים, מחלות עור שונות, מכשירי שמיעה ואטמים.
חשוב לשים לב כי דלקת אזניים היא מדבקת ולכן מגע במקום מחייב שטיפת ידיים. אם אתם חווים חלק מהתסמינים הבאים, דוגמת: גרד באוזן, ירידה בשמיעה, הפרשות מהאזניים ואוזן סתומה, רצוי להגיע לרופא על מנת לקבל אבחון באמצעות אוטוסקופ.

עקצוצים באזניים

לפעמים אפילו לא מדובר בפצע מאחורי האוזן ממש, אלא תחושות בלתי פוסקות של עקצוצים מאחורי האוזן ובתוכה. תחושות של עקצוצים מאחורי האוזן מהוות בדרך כלל סימפטום לאלרגיה כלשהי שיכולה להיות ספחת, גרב ואחרות. לעתים, עקצוצים באזניים מעידים על נטייה לניקוי יתר של האזניים או חשיפתן למים בתדירות גבוהה, מה שגורם לחדירה של חיידקים ופטריות.
במקרים כאלה רצוי לגשת לרופא כדי להתאים תכשיר טבעי המסייע לאוזן לייצר שעוות אוזניים ולחות במידה הרצויה.

צלצולים באזניים

צלצולים באזניים אמנם אינם נראים לעין כמו פצע מאחורי האוזן וברוב המקרים אינם קשורים ישירות לחירור אוזניים, אבל מהווים את אחת התופעות המעיקות ביותר עבור מי שסובל מהם. “טיניטוס”, תופעה בה האדם סובל מצפצופים באזניים גם כשאין רעשים חיצוניים, עלולים להיגרם כתוצאה מחשיפה למוזיקה רועשת באופן ממושך. במקרים אחרים, התופעה מעידה על עודף שעווה או חדירה של גוף זר לאוזן או שימוש בתרופה המכילה אספירין.
הטיפול בתופעת הטיניטוס (או טינטון) שונה מטיפולים המיועדים לריפוי פצע מאחורי האוזן וברוב המקרים מצריך התאמה של תכנית טיפולית אישית בהכוונת רופא המתמחה בתחום. ברוב המקרים, נדרשת סבלנות עד למציאת הטיפול האידאלי עבור האדם.

לאחר שאבחנתם את המקור לתופעה ואתם עומדים על ההבדלים בין סוגי התופעות והפצעים השונים, רצוי לגשת לרופא באם אין דרך טבעית או ביתית להתמודדות עם ההפרעה.