רובנו מתייחסים אל האזניים שלנו כאל מכלול ולרוב לא מכירים את החלקים השונים שלה אבל הלכה למעשה, מערכת השמיעה היא מערכת מפותחת ביותר ובה חלקים מרובים האחראיים כולם יחדיו על הפקת גל הקול כפי שזה מועבר אל חלקי המוח האחרים.

כאב באוזן החיצונית

מהי האוזן החיצונית?

למרות שאנחנו כבני אדם מתייחסים רק לחלקים הנראים לעין, מערכת השמיעה שלנו מורכבת מחלקים נוספים המצויים בתוך הגולגולת ויוצרים מנגנון שמיעה מפותח המתמיר את הקלט השמיעתי לאותות חשמליים.

דלקת באוזן החיצונית

כאב באוזן החיצונית נגרם ברוב המקרים מדלקת. דלקת האוזן החיצונית מתאפיינת בכאבי אוזניים חזקים ומתפתחת בתעלת האוזן. שלא כמו דלקת באוזן התיכונה המתאפיינת בכאבים מאחורי עור התוף, כאבים הנגרמים בשל דלקת באוזן החיצונית כוללים גם רגישות בהנעת האוזן, במגע עם פתח תעלת האוזן, תחושה כי האוזן סתומה, גירודים, ירידה בשמיעה והפרשות. כאשר הדלקת מוזנחת ואינה מקבלת את הטיפול הראוי, המצב יכול להגיע לידי התאדמות והתחממות האוזן, ואפילו להשפיע על חום הגוף בכלל.
הטיפול בדלקת האוזן החיצונית מצריך ביקור אצל רופא משום שהדלקת אינה חולפת מעצמה. ברוב המקרים, תינתן אנטיביוטיקה ומרגע נטילתה, הדלקת יכולה לחלוף בתוך כמה ימים.

סיבוכים אפשריים

בהיעדר טיפול מתאים, הדלקת יכולה להתפשט ולהתפתח למצבים פחות נעימים. באופן זה למשל, הזנחת כאב באוזן החיצונית יכולה להביא לידי אבדן שמיעה זמני, זיהומים ארוכי טווח והתפתחותן של דלקות ארוכות טווח, זיהום רקמות עמוק המגיע עד לרקמות חיבור של העור ואפילו נזק לעצמות ולסחוס, מה שמביא בתורו לכאבים עזים. על מנת להימנע מכאבי תופת באוזן החיצונית, רצוי לטפל בתסמינים בהקדם האפשרי ולגשת לרופא.

הידעתם?

האוזן החיצונית היא תכונה ייחודית של משפחת היונקים והיא מופיעה במגוון רחב של גדלים, צורות וסוגים.

האוזן החיצונית כוללת את אפרכסת האוזן, תעלת האוזן והמשטח החיצוני של עור התוף. החלקים הפנימיים של מערכת השמיעה כוללים את האוזן הפנימית, עצב השמיעה, השבלול, חצוצרת האוזן, חלל האוזן וחלקו הפנימי של עור התוף. למרות מורכבותו של מנגנון השמיעה, מרבית הבעיות המוכרות לנו דווקא מתמקדות באוזן החיצונית. כאב באוזן החיצונית הוא תופעה נפוצה למדי, וזאת בשל העובדה כי האוזן החיצונית היא החשופה ביותר לפגעים חיצוניים.
ניקוב חור באוזן מהווה לעתים את אחד הגורמים המרכזיים לכאב באוזן החיצונית, וכמותו גם גורמים נוספים כמו חשיפה למים, שימוש במכשירי שמיעה לא מתאימים לאוזן, חשיפה לטמפרטורות קיצוניות, שימוש באזניות לא מתאימות וכן שימוש בתכשירים שונים.