תמיד הכי כואב לפני עלות השחר

סובלים מכאבים באפרכסת ולא יודעים מה הטיפול המתאים? אתם יודעים, זה תמיד הרי קורה בזמנים הכי לא מתאימים: באמצע הלילה, לפני השינה, יום לפני מבחן או ראיון עבודה, בשבתות ובחגים… בדיוק כשצריך את הרופאים יותר מכל, דווקא כאשר כאבים באפרכסת האוזן מטריפים את דעתכם ומקשים עליכם לתפקד, קשה למצוא את המענה הזמין. שיטוט קצר באינטרנט מגלה כי יש לא מעט אפשרויות, הכתבה הבאה היא מקום טוב להתחיל ממנו.

כאבים באפרכסת האוזן

הלו? שומעים?

האוזניים הן אבר חיוני המשרת אותנו בחיי היומיום לצרכים חיוניים: תקשורת עם אחרים, למידה ועבודה, יצירת מערכות יחסים ותפקוד כללי. כאב, אפילו הכאב הקטן ביותר באפרכסת האזניים, יכול להיות מטריף ולפגוע בתפקוד כולו, עד כדי כך שיש להסיר עגילים כדי להקל על אזור החור באוזן. עם זאת, אולי תתפלאו לשמוע כי דווקא האפרכסת היא חלק פחות חיוני לשמיעה עצמה.
מהי בעצם האפרכסת?
האפרכסת, היא ה”צלחת” המקיפה את האוזן שתפקידה הוא קליטה ומיקוד של צלילים. עם זאת, אין לה תפקיד חיוני בשמיעה. היא מורכבת מסחוס אלסטי הגדל במשך החיים ועם זאת, המבנה הייחודי שלה משפיע על האופן בו תדרים המגיעים לאוזן – נקלטים בה.

ממה נגרמים כאבים באפרכסת האוזן?

אז איך יכול להיות שדווקא החלק החיצוני ביותר של האוזן, שרק מסייע לקליטה ולמיקוד קולות וצלילים, הוא החלק שנוטה לא אחת “לחטוף” מיני דלקות ומכאובים?
הסיבה היא פשוטה: כאבים באפרכסת האוזן נגרמים לא אחת דווקא בשל היותה חשופה לפגעי מזג האוויר והסביבה. כך למשל, דלקת באוזן החיצונית היא מצב מאד שכיח הנוצר בתעלת האוזן ומשפיע גם על האוזן החיצונית.
למעשה, ישנן סיבות רבות ומגוונות הגורמות להיווצרות כאבים באפרכסת האוזן. בין הסיבות הללו יכולות להיות הבאות:
• זיהום ממקור חיידקי
• זיהום ממקור פטרייתי
• תגובה אלרגית לחומר כלשהו
• שהייה באזורים לחים במיוחד
• חבלה חיצונית
• חתכים בעור
• ניקוב אוזניים
• Relapsing perichondritis – מחלה נדירה שסיבתה אינה ידועה
• פגיעה בסחוס
• דלקת ממאירה הרסנית – דלקת אוזן חיצונית מסוג נדיר יותר המופיעה לרוב אצל חולי סוכרת. באה לידי ביטוי בצורת פוליפים וכאבים עצומים. נוצרת כתוצאה מחיידק הפסידומונס
• דלקת שלפוחיתית מירינגיטיס – באה לידי ביטוי בהופעת שלפוחיות על עור התוף ומופיעה בעיקר אצל ילדים בליווי כאבים עזים.

איך מטפלים

הטיפול באוזן דלקתית ו/או בכאבים באפרכסת האוזן יכול לבוא לידי ביטוי במתן טיפות אוזניים, משככי כאבים, אנטיביוטיקה או תכשירים טבעיים במקרים בהם הדבר אפשרי ומספק.
ניתן למנוע חזרה של דלקת באוזן החיצונית על ידי נקיטת מספר צעדים פשוטים, לרבות שמירה על אוזן יבשה ונקייה, מניעת פגיעה פיסית באוזן וטיפול במחלות עור שונות העלולות לעודד התפתחות דלקת.
צעדים ראשוניים

איך לטפל בעגיל באוזן ובסחוס האוזן:

1. להשאיר את העגילים על האוזניים למשך 12 שבועות רצוף.
2. לאחר 12 שבועות ניתן להוריד את העגיל ולענוד עגילים כרצון הלקוח.

השתמש/י בעגילים עם מוט במשך 12 החודשים הראשונים לאחר הניקוב. המוט צריך להיות פלדת אל-חלד רפואית או כל חומר אנטי-אלרגי אחר.
בגלל טבעו של סחוס האוזן, צריך לטפל באזור זה יותר במהלך תהליך ההחלמה. כאבים קטנים/אדמומיות עלולים להופיע מיידית – זה נורמאלי. אלה יחלפו לאחר 48 שעות אם יטופלו לפי הטיפול לאחר הניקוב. אם כאב/נפיחות/אדמומיות מוגזמים מופיעים, התייעץ/י עם הרופא שלך בדחיפות. אם זיהום התחיל, אל תוציא/י את עגיל הניקוב עד שתתייעץ/י עם הרופא שלך.
הערה: אי מעקב רפואי מיידי במקרים המוזכרים לעיל עלולים לגרום לנזק קבוע לסחוס האוזן.

מעוניינים במידע נוסף על איך לטפל בעגיל באוזן? צרו איתנו קשר עכשיו, הצוות של ואלורו ישמח לעזור לכם!

אז מה עושים כשיש כאבים באפרכסת האוזן?

ראשית, רצוי לשמור על אוזניים יבשות, לישון בחדר לא לח מדי בטמפרטורה סבירה. שנית, יש לקבוע תור לרופא בהקדם האפשרי ולהימנע מחשיפת האוזניים למים עד לאבחון רופא.