הסיבות ומה לעשות

כאבי אזניים הם תופעה נפוצה למדי ואולי בין הגורמים המעיקים ביותר על ילדים, אחרי כאבי שיניים. וככל שהדבר מעיק על הילדים, כך הוא גם מעיק על ההורים, הנאלצים להתמודד עם תחושת חוסר האונים מול ילדיהם הסובלים ולא יודעים כיצד להביא הקלה על כאבי אוזניים באופן מידי, ולו על מנת להרגיע מעט את הכאב. על אחת כמה וכמה כשהכאב מופיע אצל עוללים בראשית חייהם.
התופעה הופכת מאתגרת יותר משום שברוב המקרים, קשה עד בלתי אפשרי לאבחן את המקור לבעיה בלי לראות רופא. שלא כמו כאבים באזורים חיצוניים, כאבי אזניים יכולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות: ניקוב חורים באזניים יכול להוות זרז להתפרצות דלקת, דלקות באזורים אחרים כמו בלוטת התריס או כל אזור אחר במערכת אף-אוזן-גרון יכולות גם הן להשפיע על אזור האזניים, חשיפה לטמפרטורות קיצוניות משפיעה גם היא על האיזון הפנימי של הגוף וכתוצאה מכך, עלולה להביא להופעת כאבים שונים.

הקלה על כאבי אוזניים

גורמים עיקריים

ברוב המקרים, הקלה על כאבי אזניים אפשרית רק לאחר אבחון אצל רופא. ועם זאת, גם אצל הרופא עלולות לצוץ בעיות באבחון מקור הכאב. הגורמים העיקריים לכאבים באזור האזניים הם:
• דלקת אוזן חיצונית
• דלקת אוזן תיכונה
• דלקת גרון המקרינה לאזור האזניים
• חבלה חיצונית הגורמת לזעזוע ובמקרים הקשים, לקרע בעור התוף
• חדירה של גוף זר לתוך האוזן הגורמת לסתימת תעלת האוזן
• לחץ פנימי בשל חדירת נוזלים

אז איך יודעים ממה נגרם הכאב? למעשה, כשמדובר בילדים ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתינוקות, לא ניתן לאבחן ללא פגישה אצל רופא. עגילים לתינוקות יכולים לגרום לכאבים, כמו גם חשיפה לגורמים זרים ועוד. בינתיים, עד שתגיעו לרופא, מקבץ טיפים חיוניים:

עשה ואל תעשה להקלה על כאבי אזניים

על מנת להביא להקלה בכאבי אזניים, בין אם בעקבות ניקוב חורים באזניים ובמיוחד כאשר מדובר בעגילים לתינוקות ובין אם מדובר בהקלה על כאבי אזניים הנובעים מטראומות שונות לאוזניים, ישנן מספר פעולות שניתן לבצע באופן ביתי:

קומפרסים חמים

קומפרסים חמים (זהירות! לא קומפרסים חמים מדי!) יכולים לסייע בהקלה על הכאבים באופן ראשוני. לשם כך יש להספיג מגבת במים חמימים, לעטוף אותה במגבת נוספת ולהצמיד לאזור הכואב. הקומפרסים אמורים לסייע בהפחתת הנפיחות.
משיחת שמן זית
אמנם מדובר בתרופת סבתא, אבל כזו שתמיד מסייעת. משיחת שמן זית חמים על האזור יסייע להשגת הקלה על כאבי אזניים לפחות עד שתגיעו לרופא.

הימנעות מחיטוט באזור

כמה שהדבר מפתה, על מנת להגיע לתחושת של הקלה על כאבי האזניים החשוב ביותר הוא להימנע מחיטוט במקום. גירוד המקום, התעסקות בו או “מעיכתו” באמצעות האצבעות בשל הגירוי יכולים לגרום לנזק. יש להימנע משימוש בקיסמי אזניים לניקוי המקום בשל חשש מפציעה. כך תוכלו להביא להקלה על כאבי אזניים באופן מידי.