איך להתמודד עם כאבים באוזן שמאל

הגורמים לכאבי אוזניים משתנים בין ילדים למבוגרים. בקרב מבוגרים הסיבות יכולות להיות בעיות בשיניים, כאבי גרון, סינוסיטיס, לעיסת מסטיק מוגזמת, שחיקת שיניים, מכה, גידול או כשנכנסים מים לאוזניים. לעיתים מופיעים כאבים באוזן שמאל בלבד ואז ייתכן שנכנס גוף זר לאוזן או שהיא קבלה מכה. במאמר זה נשפוך אור על הסיבות, הסימפטומים והטיפולים האפשריים לכאבי אוזניים. אתם מוזמנים לקרוא.

כאבים באוזן שמאל

סיבות אפשריות לכאבי אוזניים

  • הסיבה השכיחה לכאבי אוזניים היא דלקת אוזניים הנגרמת מזיהום. זיהום נובע מפתוגניים חיידקיים או ויראליים המובילים לדלקת ולאי נוחות באוזן. הדלקת יכולה לתקוף בדרך כלל בשני מקומות, בתעלת השמע ובחלל האוזן התיכונה.
  • כאבי אוזניים יכולים לנבוע גם מתפקוד לקוי של הצינורות המחברים את האוזן התיכונה לחלק האחורי של הגרון, נקראים גם חצוצרות השמע. תפקוד לקוי בצינורות אלו עלול לגרום לתחושה של לחצים באוזניים ולכאבים.
  • טראומה פיזית, כגון מכה באוזן או חפץ חד שנכנס לתעלת האוזן, עלולה לגרום לתחושה של כאבים באפרכסת האוזן או בחלק הפנימי שלה.
  • גם הפרעות במפרק הלעיסה המשפיע על החיבור של עצם הלסת לגולגולת, עלולות להקרין כאב לאוזניים.

תסמינים של כאבי אוזניים

הכאב ותחושת האי-נוחות יכולים להופיע במגוון צורות. לדוגמא:

  • כאב עמום, חד או פועם או כזה המקרין לאזורים הסובבים. יכול להיות גם כאב מתמשך או להופיע לסירוגין.
  • תחושה של מלאות או לחץ באוזניים. לחץ באוזניים עלול גם להשפיע על השמיעה.
  • טינטון. צלצולים, זמזום או רעשים אחרים.

ליקוי שמיעה. ליקוי שמיעה חלקי או זמני עלול להתרחש לצד כאבי אוזניים

אפשרויות טיפול

האבחון האם מדובר בדלקת או שיש מקור אחר לכאב נעשה כמובן על-ידי רופא. אם מדובר בדלקת ניתנות טיפות אנטיביוטיקה לרוב מהסוג דזורן או דקסאוטיק או אנטיביוטיקה דרך הפה.

אם לא מדובר בדלקת, ניתנות טיפות נגד כאבים כגון אוטידין ואנסטטיק.

לפני הזלפת טיפות מכל סוג שהוא יש לבדוק האם עור התוף מנוקב ובמקרה שכן, אסור לטפטף לאוזן את הטיפות.

במצב של "אוזן השחין" בו נשארים מים באוזן שעלולים לגרום לזיהום, מומלץ להשתמש בתרסיס שנקרא "דריי אייר" המיועד לייבוש האוזן.

במקרה של הצטברות שעווה באוזניים ניתנות טיפות המסייעות למוסס את השעווה באוזניים. צרומול מכיל חומר בעל תכונות אנטיבקטריאליות, מרכך את השעווה והיא יוצאת לאט החוצה. קלין איר הוא תרסיס שמתיזים לתוך האוזן והוא ממוסס את השעווה ומי חמצן גם הם ממוססים את השעווה ויש לטפטף אותם לתוך האוזן בהתאם להנחיות.

אפשר להיעזר גם בטיפות הומאופתיות, למשל טראומיל המכיל כמה צמחים יחד, ארניקה, קלדנולה ועוד. אוטיקון שהוא ספריי המורכב ממיצוי צמחים ומשמן זית ומתאים לטיפול בכאב ולהתחלת דלקת ואן פורמולה, גם הוא על בסיס צמחים כגון לחך, אכינצאה ועוד. מקל על דלקות אוזניים וכאבים ומתאים לאלו הסובלים מבעיות חוזרות ונשנות.

לסיכום, כאבי אוזניים בכלל  ובפרט כאבים באוזן שמאל יכולים להגרם מסיבות שונות, החל מדלקות אוזניים ועד הפרעות TMJ. חיוני להתייעץ עם רופא לקבלת אבחנה מדויקת וטיפול מתאים.